ایلان ماسك از موتورهای جدید استارشیپ پرده برداری كرد
لیزر تگ ایلان ماسك از موتورهای جدید استارشیپ پرده برداری كرد
به گزارش لیزر تگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، "ایلان ماسك" مدیرعامل شركت فضایی اسپیس ایكس، در مورد شكست اخیر یك نمونه اولیه كامل از موشك "استارشیپ"(Starship) طی آزمایش اولیه آن توضیح داد و سپس از موتورهای جدید این موشك رونمایی نمود.
چندی قبل در تاریخ ۳ آوریل، اسپیس ایكس سومین آزمایش فشار كریوژنیك (فوق العاده سرد) در مقیاس كامل نمونه اولیه استارشیپ را شروع كرد. نخستین قدم، بارگذاری مخزن سوخت تقریباً ۳۰ متری بالای موشك بود كه حاوی بیشتر از ۴۰۰ تن ازت مایع بود. برای ساعت ها، نیتروژن مایع -یك ماده شیمیایی خنثی طراحی شده برای شبیه سازی پیشرانه- بارها بارگیری و تخلیه شد.
سپس مخزن اكسیژن مایع در زیر مخزن متان به صورت ناگهانی مانند یك بطری پلاستیكی كه از هوا خالی می شود، مچاله شد. بعد از چند ثانیه، نیروی جاذبه تأثیر خویش را گذاشت و مخزن سنگین فوقانی را به سمت زمین كشید كه باعث شكستن پوسته نازك استیل فولادی موشك شد.
در ابتدا این حادثه شرم آور به نظر می رسید، اما از دیدگاه مهندسی، این در واقع یك پیشرفت مثبت (البته همراه با تاسف) بود، چونكه همانطور كه ایلان ماسك تأیید كرد، احتمالاً این نقص به علت طراحی بد و خطای یك یا چند اپراتور رخ داده بود و یك نقص فنی ذاتی در طراحی این موشك نبوده است.
این نكته قابل توجه است، چونكه به این مفهوم است كه در صورت عدم اشتباه مجدد اپراتورها در آینده، آزمایش دوم كریوژنیك "Starship SN3" به راحتی پیش خواهد رفت و هیچ تاخیری در مونتاژ نمونه اولیه بعدی یعنی "Starship SN4" رخ نخواهد داد.
با عنایت به اظهارات "ایلان ماسك" در خصوص اینكه طراحی بد آزمایش همراه با خطای اپراتور سبب عدم موفقیت "Starship SN3" شده است، عملكرد این موشك در ۳ آوریل از نظر فنی چشم گیر بوده است. دلیل آن هم این است كه بعد از مچاله شدن مخزن و تخلیه فشار، برای چند ثانیه ایستاده باقی مانده است.
برای تصور این مورد باید اظهار داشت كه تصور كنید یك فولاد صدمه دیده توانسته وزن یك هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۴۷ را تحمل كند. با عنایت به این نكته می توان گفت این موشك بسیار قوی است.
"ایلان ماسك" در توییت خود اظهار داشت كه این موشك شكست خورد؛ چونكه مخزن تحتانی حاوی اكسیژن مایع به اندازه كافی تحت فشار قرار نگرفت تا وزن مخزن متان با نیتروژن مایع در بالای خویش را تحمل كند.
توضیحات وی، حاكی از این است كه امكان دارد یك یا چند نفر در جریان این امر نبوده باشند كه نیتروژن مایع تقریباً ۲۵ درصد سنگین تر از متان كریوژنیك است.
در حالیكه با این اشتباه، یك نمونه اولیه چندین میلیون دلاری بعلاوه یك ماه كار كاركنان اسپیس ایكس از دست رفته است، اما بدان مفهوم نیست كه این شركت نتواند بدون تأخیر به سمت ساخت "SN4" حركت نماید.
حالا "ایلان ماسك" بعنوان حركتی كه امكان دارد برای شفاف سازی باشد، عكسی را در توییتر منتشر نموده كه سه موتور عملیاتی "رپتور"(Raptor) را نشان داده است كه تصویر نادری هم هست.
قابل توجه است كه باوجود سختی های جهانی بی سابقه در این روزها به دنبال شیوع بیماری همه گیر كووید-۱۹، "ایلان ماسك" و "اسپیس ایكس" بی وقفه در حال توسعه "استارشیپ" در جستجوی آینده ای بهتر هستند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب