با حذف بازی های خارجی، علاقه مندان را از ماركت ایرانی می رانیم
لیزر تگ: مدیرعامل یك ماركت داخلی گرفتن عوارض از بازی های خارجی را راهكار نامناسبی برای پشتیبانی از تولید بازی ایرانی دانست و اظهار داشت: این كار، علاقه مندان را از ماركت های رسمی داخل كشور به ماركت های خارجی و كانال های غیررسمی سوق می دهد و نتیجه آن خروج ۱۰۰ درصدی ارز از كشور است.
امین امیرشریفی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به استانداردهای دوگانه ای كه درباره عرضه مجوز به بازی های كامپیوتری وجود دارد، اظهار نمود: برای مثال بنیاد ملی بازی ها به ما می گوید یك بازی را حذف نماییم، اما آن بازی در نسخه كامپیوتری با هولوگرام بنیاد انتشار یافته و فروخته می گردد. چنین مواردی در بحث عرضه مجوز ذهنیت را به این سمت می برد كه سلیقه ای برخورد می گردد و می خواهند به ماركت هایی مانند كافه بازار برای دریافت عوارض و غیره فشار وارد كنند.
وی با اشاره به اینكه بنیاد ملی بازی های كامپیوتری بر یك هدف تاكید می كند و آن پشتیبانی از تولید بازی ایرانی است، اضافه كرد: ما هم این هدف را قبول داریم و شاید بتوانیم ادعا نماییم بزرگترین مرجعی كه در جهت این هدف فعالیت نموده هستیم، زیرا یك ماركت شفاف برای انتشار بازی ها تولید شده، اتفاقی كه در بازی های كامپیوتری نیفتاد و انتشار بازی های كرك شده با هولوگرام بنیاد، امكان توسعه و تولید بازی pc در ایران را حذف كرده و عملا رشدی در تولید بازی pc نمی بینم. در صورتی كه آمارها نشان داده است در حوزه بازی موبایلی چه شركت هایی تولید شدند و چه بازی هایی توسعه پیدا كردند. در سال ۱۳۹۵، تعداد بازی های ایرانی حدود ۱۰۰ درصد و درآمد آنها هم حدود ۱۳۵ درصد افزایش پیدا كرده است.
گرفتن عوارض، قیمت بازی های خارجی را افزایش می دهد
او همینطور گرفتن عوارض از بازی های خارجی را راهكار نامناسبی دانست و اظهار داشت: عوارض از بازی های خارجی، قیمت برای مصرف كننده را در كانال های رسمی بالا می برد، در حالی كه كانال های غیررسمی متعددی برای فروش بازی های خارجی وجود دارد. می توان به ماركت های داخلی گفت برای بازی ها عوارض دهند اما سایت هایی كه جم فروشی می كنند یا ماركت هایی مانند گوگل پلی و اپ استور كه بدون مجوز داخلی و بدون اینكه در ایران رسمیتی داشته باشند، كار كرده و مردم هم از آنها استفاده می نمایند، عوارضی نمی دهند.
امیرشریفی ادامه داد: این مورد تنها در ماركت رسمی خویش را نشان داده است و به رقابت ما با آن ماركت ها و سایت های غیررسمی لطمه زیادی می زند. هم اكنون مالیات هایی كه پرداخت می گردد با سهم ماركت و ناشر كه مجموعا گاهی بیش از ۵۰ درصد فروش می شود، در كشور می ماند و سهمی هم به بازی ساز خارجی داده می گردد. اما با گرفتن عوارض، تمامی پول از كشور خارج می گردد و نتیجه آن خروج ۱۰۰ درصدی ارز است.
او ادامه داد: همینطور عملا كاربران را از محل های رسمی فروش مثل ماركت های كافه بازار و غیره به سمت ماركت های خارجی و كانال های غیررسمی سوق دادیم كه عوارضی پرداخت نمی كنند و چون ارزان تر هستند، برای مصرف كننده هم جذاب ترند. از طرفی اینجا دیگر هیچ نظارتی بر محتوا وجود ندارد و اهداف دیگر دولت برای توسعه كسب وكارهای رسمی و معتبر هم زیر سوال می رود.
وی تولید كانال های غیررسمی را ضربه زدن به كانال های رسمی دانست و اظهار داشت: بنیاد در لایحه بودجه امسال حدود ۲۵ میلیارد تومان برای خود بودجه با استفاده از عوارض قرار داده است كه سال قبل حدود ۹ میلیارد تومان بود. این كه این بودجه چطور مقرر است توزیع شود و چه برنامه ای برای رسیدن به هدف اصلی كه توسعه بازی ایرانی است وجود دارد، توسط بنیاد برنامه ای عرضه نشده و برای فعالیت های گذشته اش هم گزارشی داده نشده است. در حالی كه ما مدتی است راه حل های جایگزینی عرضه دادیم كه هنوز به عرصه اجرا نرسیده است؛ اینكه بنیاد به جای كوشش برای گرفتن عوارض كه پولی جمع و سپس توزیع شود، بهتر است بازی های ایرانی را از مالیات و ارزش افزوده از معاف كند.
با معافیت مالیاتی از صنایع جدید حمایت كنید
مدیر عامل كافه بازار ادامه داد: هم اكنون هم بازی های داخلی و هم خارجی مالیات می پردازند. می توان برای پشتیبانی از بازی های داخلی، ۹ درصد مالیات را از بازی های ایرانی برداشت و این معافیت را برای مدت دو تا پنج سال برای بازی های داخلی قائل شد، در حالی كه بازی های خارجی همچنان این مبلغ را بپردازند. این حمایتی است كه در همه جای دنیا صورت می گیرد و با معافیت ها از صنایع جدیدشان حمایت می كنند تا رشد كنند. توزیع این پول هم عادلانه می گردد و به هر بازی كمك می نماید كه این ۹ درصد را سرمایه گذاری كند و برای بهبود كیفیت بازی ها و توسعه آنها به كار گیرد و در دریافت و توزیع آن هم شائبه ای نخواهد بود.
امیرشریفی در پاسخ به اینكه آیا مجوزهایی كه با استفاده از اسرا (نظام رده بندی سنی بازی ها توسط بنیاد) داده می گردد پاسخگو نیست، اظهار داشت: اصولا خود كافه بازار تلاش می كند بر مبنای قوانین كشور و محتوایی كه مجاز است، محتوایی كه با فرهنگ و قانون هم خوانی دارد را منتشر كند. اما با عنایت به اینكه تعداد بازی های موبایل زیاد است و روزانه بازی های زیادی در دنیا و كشور منتشر می شود، از ظرفیت بنیاد خارج است كه بخواهد سریعا به آنها مجوز بدهد. از طرفی اگر بازی ها بخواهند چند ماه دنبال مجوز گرفتن باشند عملا از بین می روند.
وی ادامه داد: قرار شد بعد از انتشار بازی ها به آنها رده بندی سنی داده شود كه از دو سال پیش تابحال تنها نیمی از بازی ها از سوی بنیاد بررسی شدند و رده بندی سنی گرفتند و به نظر می رسد سرعت كمی كند است. از طرفی اگر سیستمی كه داده می گردد برای حذف بازی موجه بوده و قوانین مشخصی داشته باشد و سلیقه ای نباشد، ناشر آن موارد را اصلاح می كند یا اگر قابل اصلاح نباشد، ما بازی را حذف می نماییم، اما موارد زیادی بوده كه مشكلات جدی داشته و به نظر با آنها برخورد سلیقه ای شده است. از اول مهرماه امسال لیست هایی از بنیاد برای ما ارسال می شد كه شامل بیش از ۵۰۰ بازی بوده و اعلام نمودند كه این بازی ها باید از كافه بازار حذف شوند. در صورتی كه حذف این بازی ها به ماركت ما آسیب بسیاری می زند.
او با اشاره به اینكه اگر بازی ها را با این حجم انبوه از كافه بازار حذف نماییم، عملا به هیچ نتیجه ای نمی رسیم، اظهار نمود: برای حذف بازی، تعامل با سازنده، ناشر، شفاف سازی و استانداردسازی قوانین، می تواند كمك نماید. هم اكنون بسیاری كاربران از ماركت های ایرانی استفاده می نمایند زیرا محتوایی كه می خواهند تا حدی در دسترس شان است. اگر این محتوا حذف شود، علاقه مندان را از بازار می رانیم و آنها به سمت دانلود از ماركت هایی مانند گوگل پلی سوق می دهیم كه در كشور ما غیررسمی هستند و نظارتی بر آنها وجود ندارد. آنگاه همان اتفاقی كه برای تلگرام افتاده و جنجال ها به جهت اینكه آن را فیلتر نماییم یا نكنیم برای ماركت های خارجی هم مطرح می گردد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب