در گزارش لیزر تگ عنوان شد؛
ایران سالانه به یک میلیارد لیتر سوخت زیستی نیاز دارد
به گزارش لیزر تگ مسئول کارگروه زیست فناوری صنعتی ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید براینکه ایران به یک میلیارد لیتر سوخت زیستی نیاز دارد، اظهار داشت: توانایی تولید سوخت زیستی وجود دارد اما باید مانع زدایی کرد.
سید عباس شجاع الساداتی به خبرنگار مهر در مورد سوخت های زیستی و اهمیت استفاده از آن در جهت کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: همه کشورها با عنایت به پدیده گرم شدن کره زمین و انتشار گاز co۲ ناشی از سوخت فسیلی در صدد هستند که از سوخت های زیستی بهره ببرند.
استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه استفاده از سوخت های فسیلی سبب می شود که گازهای co۲ به جو زمین برود، اظهار داشت: منشا سوخت زیستی، بیومس یا زیست توده یا همان ضایعات کشاورزی است؛ وقتی این ضایعات برای سوخت مورد استفاده قرار بگیرد، طی چرخه سوخت، گاز co۲ جذب می شود و مانع از ورود این گاز به جو زمین خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این چرخه طبیعی مانع از آلودگی هوا هم می شود، اظهار داشت: سوخت های زیستی شامل دو دسته بیواتانول (تولید شده از ضایعات کشاورزی) و بیودیزل (تولید شده از ضایعات مواد غذایی) می شود که در دنیا استفاده از بیواتانول رایج تر است.
شجاع الساداتی با تکیه بر این که طی ۱۵ سال گذشته، اتانول زیستی جهش تولید وحشتناکی در دنیا داشته، اظهار داشت: سالانه ۲۰۰ میلیارد لیتر در دنیا سوخت زیستی ساخته شده و سردمداران تولیدکننده آن امریکا، برزیل و اندونزی بوده اند.
نیاز سالانه ایران به سوخت زیستی مایع یک میلیارد لیتر در سال است
وی تصریح کرد: در کشور ما اتانول به روش تخمیر تولید می شود اما برای مصارف بهداشتی و صنعتی است و برای سوخت زیستی مورد استفاده قرار نمی گیرد. اتانول برای تولید مواد ضد عفونی با خلوص ۷۰ درصد است اما باید برای سوخت زیستی ۹۹.۹ درصد باشد.
مسئول کارگروه زیست فناوری صنعتی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری اظهار داشت: ایران یک میلیارد لیتر در سال احتیاج به سوخت زیستی مایع دارد.
آغاز تولید سوخت زیستی از ۲۰ سال قبل در ایران
شجاع الساداتی اضافه کرد: اقدامات برخی شرکت ها برای تولید سوخت زیستی از ۲۰ سال قبل شروع شده اما ادامه دار نبوده است.
استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس با تکیه بر این که پتانسیل تولید این بیواتانول در کشور وجود دارد، اظهار داشت: اما موانع و عدم هماهنگی هایی بین ارگان های مرتبط وجود دارد که ستاد توسعه زیست فناوری سالهاست در صدد رفع این موانع است.
مسئول کارگروه زیست فناوری صنعتی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری اضافه کرد: ستاد توسعه زیست فناوری در صدد هماهنگی دستگاه ها، وزارت نفت، سازمان محیط زیست، کمیسیون های دولت و … است در این خصوص رایزنی هایی انجام داده و هنوز ادامه دارد.
به گفته وی، پتانسیل راه اندازی کارخانه های تولید بیواتانول در کشور وجود دارد و سرمایه گذارانی به ستاد زیست فناوری برای این منظور رجوع می کنند؛ اگر از این ظرفیت موجود بهره ببریم می توانیم بیواتانول را مبتنی بر دانش خود تولید نماییم.
پتانسیل راه اندازی کارخانه های تولید بیواتانول در کشور وجود دارد و سرمایه گذارانی به ستاد زیست فناوری برای این منظور رجوع می کنند؛ اگر از این ظرفیت موجود بهره ببریم می توانیم بیواتانول را مبتنی بر دانش خود تولید نماییم استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه استفاده از سوخت زیستی در سایر کشورها سابقه ای ۵۰ ساله دارد اما کشورهای آسیایی هنوز به این مرحله نرسیده اند، اظهار داشت: ما به دلیل این که کشوری نفت خیز هستیم استفاده از این سوخت زیستی به تعویق افتاده است، اما می توانیم در بنزین موجود به جای «MTBE» یا «اکتان افزا»، از بیواتانول با خلوص ۹۹.۹ درصد استفاده نماییم و این می تواند به صرفه و اثرگذار در کاهش آلودگی های مختلف همچون هوا باشد.
به گفته مسئول کارگروه زیست فناوری صنعتی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری، MTBE، به خودی خود آب های زیرزمینی، هوا، محیط زیست و … را آلوده می کند که میتوان بدون استفاده از آن و اضافه کردن بیواتانول به بنزین از این معضل همه گیر جلوگیری کرد.
به گفته وی، قابلیت تولید این بیواتانول در کشور وجود دارد که علاوه بر آن میتوان از بقایای آن برای خوراک دام هم استفاده نمود. در واقع تولید بیواتانول می تواند طوری به صرفه و اقتصادی باشد که علاوه بر تأمین نیاز، صادرات به کشورهایی همچون ترکیه و همسایه را داشته باشیم.
چشم انداز استفاده از سوخت پاک در کشور
وی ضمن اشاره به چشم انداز استفاده از این بیواتانول به جای اکتان افزا در بنزین، اظهار داشت: پیشبینی می شود که تا یک الی دو سال آینده بتوانیم بیواتانول را تولید و جایگزین «اکتان افزا» نماییم که این در سلامتی مردم و محیط زیست تأثیر زیادی خواهد داشت.
مسئول کارگروه زیست فناوری صنعتی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری اضافه کرد: این مورد بیشتر برای تولید سوخت پاک است تا ماده شیمیایی در بنزین نباشد و از ظرفیت های کشور هم در این راستا استفاده گردد.
منبع: lazertag.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب