چرا گوگل از جانب کشورها تحریم می شود؟
به گزارش لیزر تگ، گوگل که حدود ۹۰ درصد از بازار جست وجوی آنلاین را در آمریکا تحت کنترل خود دارد، مدتی است با اعتراض رقیبانش درراستای استفاده از قدرتش برای سرکوب رقابت در سرتاسر اینترنت روبرو شده است.
به گزارش لیزر تگ به نقل از ایسنا، طی سالهای گذشته اتحادیه اروپا گوگل را به دلیل انحصارطلبی تجاری پنج میلیارد دلار جریمه کرد. مقامات اتحادیه اروپا در این حوزه اعلام نموده بودند گوگل به منظور ارتقای محصولات، سرویس ها و اپلیکیشن خود در کنار سیستم عامل اندروید، از استفاده آزادانه و منصفانه کاربران اینترنت از خدمات و سیستم های عامل شرکتهای رقیب خود جلوگیری به عمل آورده است.
تحلیلگران و کارشناسان بسیاری برآورد و اعلام نموده بودند که احیانا گوگل تغییر و تحولات عظیمی را در پلت فرم و سرویسهای خود ایجاد خواهد نمود تا به جبران خسارات در اتحادیه اروپا بپردازد و به نظر می آید که پیشبینی آن دسته از تحلیل گران درست از آب درآمده است و گوگل می خواهد از شرکتهای توسعه دهنده برنامه های اندرویدی بابت استفاده آنها از پلتفرم گوگل پلی استور حق امتیاز بگیرد.
پس از این مورد به نظر رسید این شرکت در بسیاری دیگر از کشورهای جهان هم با مشکل مواجه شد؛ بگونه ای که سازمان تنظیم مقررات و رگولاتوری اینترنت در هند هم تصمیم گرفت که گوگل را به دلیل فعالیتهای انحصارگرایانه خود جریمه کرده و مورد مواخذه و سرزنش قرار دهد. این مورد اما محدود به یک کشور نشد و سبب شد آمریکا یک شکایت ضد انحصارطلبی ضد موتور جست و جوی گوگل که یکی از سودآورترین کسب و کارهای تاریخ به حساب می آید آماده کند. منابع آگاه به بلومبرگ اعلام نمودند وزارت دادگستری آمریکا بعد از ۱۴ ماه تحقیقات، روی این مورد متمرکز شده که آیا گوگل نتایج جست و جو را به نفع محصولات خود تغییر می دهد و در رابطه با دسترسی به کاربران، آیا از مشت آهنین برای از میدان بدر کردن رقیبان استفاده می نماید.
همچنین گفته شده بود وزارت دادگستری و ایالت های آمریکا در مورد رفتار گوگل در بازار فناوری تبلیغات درحال تحقیقات هستند. گوگل سیستم های زیادی را در اختیار دارد که تبلیغات را در سرتاسر وب نمایش می دهند. این درحالی است که آمریکا نقشه جدیدی برای گوگل درنظر گرفته بود و بدین سان دادستان های وزارت دادگستری آمریکا و دفاتر دادستان کلی ایالتی سرگرم بحث درمورد راه های محدود کردن قدرت بازار گوگل و وادار کردن این شرکت به فروش مرورگر وب کروم و بخش هایی از کسب و کار تبلیغاتش بودند.
بنابراین دولت آمریکا از گوگل شکایت نمود و وزارت دادگستری این کشور شکایتی را ضد شرکت گوگل تنظیم و این شرکت را به سوءاستفاده از قدرت انحصاری خود در قسمت جست و جوی اینترنت متهم کرد. دولت آمریکا در این شکایت اعلام نمود گوگل که حدود ۹۰ درصد از بازار جست و جوی آنلاین را در کنترل دارد، دروازه بلامنازع ورود به اینترنت است و از شیوه های ضد رقابتی برای حفظ و توسعه انحصار خود در قسمت جست و جو بهره برده است.
جفری روزن، مقام شماره دو وزارت دادگستری آمریکا در کنفرانسی با خبرنگاران گفته بود که رفتار گوگل تحت اصول ضد انحصارطلبی سنتی، غیرقانونی می باشد. در این زمان گوگل شکایت دولت را کاملا ناقص خواند و در توییتر اعلام نمود مردم از گوگل استفاده می نمایند چونکه آنرا انتخاب می کنند نه به این خاطر که مجبور شده اند یا به علت اینکه نمی توانند جایگزین دیگری پیدا کنند.
ترکیه هم گوگل را به علت سوءاستفاده از نفوذ بازارش ۲۶ میلیون دلار جریمه کرد، در همین رابطه در بیانیه کمیسیون رقابت ترکیه ذکر شده بود که این شرکت آمریکایی شرایط رقابت منصفانه را به علت دسترسی غیرمنصفانه به فضای تبلیغاتی نقض کرده و از قدرت برتر خود در بازار سوءاستفاده کرده است.
طبق این گزارش ۳۲ گروه مدافع حقوق مصرف کننده، ضد انحصارطلبی، کارگری و گروههای مربوط در نامه ای به جو بایدن، از رئیس جمهور منتخب آمریکا درخواست نمودند با نفوذ شرکتهای بزرگ فناوری در دولتش مقابله کند؛ در واقع از دولت بایدن خواسته شد مدیران، لابی گران و مشاورانی که برای شرکتهایی نظیر فیسبوک، آمازون، گوگل، اپل و مایکروسافت کار می کنند را از تیم خود کنار بگذارد؛ این گروه ها استدلال کرده بودند که شیوه های فعلی این غول های فناوری به مصرف کنندگان و اقتصاد آمریکا صدمه زده است.
سال گذشته کمیسیون اروپایی و مقامات پشتیبانی از مصرف کننده اتحادیه اروپا به گوگل دو ماه برای بهبود شیوه عرضه نتایج جست و جو برای پروازها و هتل ها و توضیح نحوه رنکینگ آنها مهلت دادند که در غیر این صورت با مجازات روبرو خواهد شد. کمیسیون اروپا و دیده بان های مصرف کننده ملی که در راس آنها رگولاتور هلند و ریاست عمومی بازرسی اقتصادی بلژیک قرار داشتند، در بیانیه مشترکی اعلام نمودند قیمت های خدمات مربوط باید شامل هزینه ها یا مالیات ها باشد تا از پیش قابل محاسبه باشد و در عین حال، قیمت های رفرنس که برای محاسبه تخفیف های داده شده استفاده می شوند باید به شکل واضحی قابل تشخیص باشند.
بر اساس گزارش رویترز، گوگل هم در اطلاعیه ای از گفتگو استقبال و اعلام نمود با سازمان های حامی حقوق مصرف کننده و کمیسیون اروپا برای انجام بهبودهایی که به نفع کاربران خواهند بود و شفافیت بیشتری فراهم می کنند، همکاری می کند. در این بین گوگل به صورت مجدد توسط چند کشور همچون کره جنوبی مورد افترا و جریمه قرار گرفت. ازاین رو قاضی فدرال کالیفرنیا در حکمی اعلام نمود شاکیانی که گوگل را به ردیابی غیرقانونی استفاده آنها از اینترنت در حالت وبگردی ناشناس متهم کرده اند، می توانند از مدیرعامل این شرکت به مدت دو ساعت سوال کنند.
این در حالی است که رگولاتورهای اتحادیه اروپا و انگلیس سرگرم تحقیقات در رابطه با توافق میان غول های اینترنتی بودند که در جریان یک تحقیقات ضد انحصارطلبی آمریکا برملا شده بود. توافق محرمانه میان گوگل و مِتا (شرکت مادر فیس بوک) از جانب رگولاتورهای ضد انحصارطلبی در اتحادیه اروپا و انگلیس برای تضعیف رقابت در بازار تبلیغات دیجیتالی چند میلیارد دلاری مورد تحقیق قرار گرفت؛ این تحقیقات که از جانب کمیسیون اروپایی و سازمان رقابت و بازارهای انگلیس اعلام شد، جدید ترین کوشش برای بررس شیوه های کسب و کار بزرگترین شرکتهای فناوری جهان است.
این رگولاتورها اعلام نموده بودند تحقیقات روی توافق سال ۲۰۱۸ متمرکز است که در شکایت ۱۰ دادستان کل ایالتی در آمریکا ضد گوگل برملا شد. یافته های تحقیقات دادستان های کل ایالت های آمریکا نشان داد گوگل به توافقی رسیده تا میزان رقابت فیسبوک برای دلارهای تبلیغاتی با یکی از خدمات کلیدی گوگل را محدود کند. همینطور نایب رییس کمیسیون اروپا که بر رقابت و سیاست دیجیتالی نظارت دارد، گفت اگر چنین موضوعی در تحقیقات ما تایید گردد، به منزله محدود شدن و مختل شدن رقابت در بازار فناوری تبلیغات خواهد بود که به فناوریهای نمایش تبلیغات رقیب، ناشران و مصرف کنندگان لطمه می زند.
طبق این گزارش و بر مبنای اخبار انتشار یافته، سال جاری گوگل از دومین دادگاه عالی اروپا خواست جریمه ۱.۴۹ میلیارد یورویی (۱.۶ میلیارد دلار) که سه سال پیش توسط رگولاتورهای ضد انحصارطلبی اتحادیه اروپا به علت مانع تراشی برای رقیبان در تبلیغات جست و جوی آنلاین ضد این شرکت آمریکایی صادر شده بود را باطل کند. لازم به ذکر است این شرکت اقداماتی برای اجتناب از شکایت ضد انحصار طلبی آمریکا انجام داد. در رابطه با جزئیات این مورد میتوان گفت روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت گوگل پیشنهاد کرده است بخش هایی از کسب و کارش که مسئول فروش و قرار دادن تبلیغات در وبسایت ها و اپلیکیشن ها هستند را جدا کرده و به صورت شرکت مستقلی دربیاورد که تحت کنترل آلفابت خواهد بود و ده ها میلیارد دلار ارزش خواهد داشت.
وکیل وزارت دادگستری آمریکا در جلسه در ارتباط با پرونده شکایت ضد انحصارطلبی ضد گوگل، مبلغی که این غول اینترنتی برای حفظ موتور جست و جوی خود بعنوان موتور پیش فرض در اغلب مرورگرها و تلفنهای همراه آمریکایی، هزینه می کند را فاش نکرد اما این پرداخت ها را بعنوان مبالغ هنگفت، توصیف کرد. دینتزر در جلسه دادگاه پرونده ضد انحصارطلبی گوگل که به ریاست آمیت مهتا در واشنگتن برگزار شد، اظهار نمود گوگل میلیاردها دلار برای حفظ موتور جست و جوی خود بعنوان موتور پیش فرض با علم بر اینکه کاربران آنرا تغییر نمی دهند، سرمایه گذاری می نماید.
همچنین گفته شده ۴۳ رقیب اروپایی ضد گوگل اقداماتی انجام داده اند. به عبارتی بیشتر از ۴۰ رقیب اروپایی سرویس خرید گوگل از رگولاتورهای ضد انحصارطلبی اتحادیه اروپا خواستند از مقررات فناوری که اخیرا تصویب شده است، استفاده نماید تا پایبندی این شرکت آمریکایی به قانون ۲۰۱۷ و فراهم کردن امکان رقابت بیشتر در صفحه جست و جوی گوگل، تضمین شود.
در نامه این شرکتها آمده است کمیسیون اروپا باید با حذف واحد خرید گوگل که اجازه رقابت نمی دهد اما سبب بالاتر رفتن قیمتها و انتخاب کمتر برای مصرف کنندگان و انتقال غیرمنصفانه حاشیه سود از فروشندگان و سرویسهای مقایسه خرید به گوگل می شود، فضای نتایج جست وجوی کلی برای خدمات دهندگان مرتبط را بازگشایی کند. اخیرا هم هند گوگل را باردیگر جریمه کرد و به نظر می آید این روند تا زمان اصلاح شیوه ضد انحصاری این شرکت ادامه می یابد.
منبع: lazertag.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب