نحوه تغییر مالكیت گوشی پس از رجیستری
لیزر تگ: با اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه، كسانی كه قصد تغییر شماره تلفن همراه خویش را دارند، باید نسبت به تغییر مالكیت در سامانه ی همتا اقدام نمایند، در غیر این صورت تنها ۳۰ روز می توانند از دستگاهشان با سیم كارت جدید استفاده كنند.
به گزارش لیزر تگ به نقل از ایسنا، باآنكه گوشیهایی كه تا پیش از اجرای رجیستری، سیم كارتی در آن ها قرار گرفته و از آن ها استفاده شده باشد، نیاز به رجیستری مجدد ندارند و به صورت خودكار در شبكه موبایلی ثبت می شوند، اما از آنجایی كه بعد از فعال سازی، تلفن همراه فقط روی سیم كارت فعال شده قابلیت استفاده از شبكه را خواهد داشت، در صورتی كه دارنده گوشی یا تجهیز بخواهد از سیم كارت دیگری استفاده نماید، باید با استفاده از «انتقال مالكیت»، فرآیند انتقال بهره بردار را طی كند؛ در غیر اینصورت تلفن همراه روی سیم كارت جدید فقط به مدت ۳۰ روز قابل استفاده خواهد بود.
یكی از طریق های انجام فرایند انتقال مالكیت، استفاده از كد دستوری #۷۷۷۷* و ارسال عدد مربوط به گزینه انتقال بهره بردار كه بعد از آن و با فرستادن رمز همتا (مربوط به سیم كارت)، انتخاب شناسه IMEI دستگاه موردنظر و ارسال عدد مربوط به آن و سپس شماره سیم كارت فردی كه قصد انتقال مالكیت تلفن همراه به وی وجود دارد، انجام می گردد.
فروش یا انتقال مالكیت به صورت مستقیم
برای تغییر مالكیت گوشی و استفاده از سامانه ی همتا، كاربر بعد از ورود به این سامانه، جهت انتقال مالكیت دستگاه (دستگاه های) تحت مالكیت خود، عدد مربوط به گزینه «انتقال مالكیت» دستگاه را ارسال/شماره گیری می كند. سپس سامانه همتا پیامی برای فرد ارسال و از فرد سؤال می كند كه «آیا قصد انتقال مالكیت برای دستگاه (دستگاه ها) تحت مالكیت همین شماره ای كه با آن تماس گرفته اید را دارید؟» اگر فرد قصد همین كار را داشته باشد باید عدد مربوط به گزینه «تأیید» را ارسال یا شماره گیری كند.
در غیراین صورت، یعنی زمانی كه كاربر قصد انتقال مالكیت برای دستگاه (دستگاه ها) تحت مالكیت شماره سیم كارت دیگری را دارد، بعد از دریافت پیام مذكور ابتدا عدد مربوط به گزینه «شماره سیم كارت جدید»، سپس شماره سیم كارت جدید را ارسال می كند.
پس از گذراندن این مراحل، پیامی از سوی سامانه همتا در خصوص شماره گیری رمز عبور سامانه همتا برای كاربر ارسال می گردد. اگر فرد برای كارتابل سامانه همتا رمز تعریف كرده باشد، در این صورت رمز را شماره گیری می كند. در غیر این صورت فرایند تولید كد فعال سازی در این قسمت متوقف و از كاربر توسط سامانه همتا درخواست می گردد كه ابتدا به درگاه تحت وب سامانه همتا رجوع و برای كارتابل خود رمز عبور تعریف كند، سپس فرایند تولید كد فعال سازی را مجدداً از ابتدا شروع كند.
اما در صورتی كه كاربر رمز عبور داشته باشد، بعد از ارسال برای سامانه و صحت سنجی توسط سامانه همتا، فهرست دستگاه های تحت مالكیت شماره تلفن همراه كاربر به اطلاعش می رسد و كاربر بعد از انتخاب دستگاه (ارسال عدد مربوط به دستگاهی كه قصدانتقال مالكیت آن را دارد) و ارسال كد فعال سازی مربوط به آن دستگاه (بر اساس شناسه IMEI دستگاه)، عدد مربوط به گزینه «تأیید انتقال مالكیت» را بعد از دریافت پیام از سوی سامانه در خصوص تأیید عملیات انتقال مالكیت (انتقال مالكیت شناسه IMEI دستگاه X برای شماره همراه Y) شماره گیری می كند.
فروش یا انتقال مالكیت به صورت غیرمستقیم
كاربر بعد از ورود به درگاه كد دستوری (USSD) یا تلفن گویا (IVR) سامانه همتا، جهت انتقال مالكیت غیرمستقیم دستگاه (دستگاه ها) تحت مالكیت خود، عدد مربوط به گزینه «تولید كدفعال سازی» دستگاه را شماره گیری می كند. سپس سامانه همتا پیامی برای فرد ارسال می كند.
سامانه از فرد سؤال می كند كه «آیا قصد تولید كد فعال سازی برای دستگاه (دستگاه ها) تحت مالكیت همین شماره ای كه با آن تماس گرفته اید را دارید؟» اگر فرد قصد همین كار داشته باشد، باید عدد مربوط به گزینه «تأیید» را ارسال نماید و در غیراین صورت، یعنی زمانی كه قصد تولید كد فعال سازی برای دستگاه (دستگاه ها) تحت مالكیت شماره تلفن همراه دیگری را دارد، بعد از دریافت پیام مذكور ابتدا عدد مربوط به گزینه «شماره تلفن همراه جدید»، سپس شماره سیم كارت جدید را ارسال نماید.
پس از گذراندن مراحل فوق، پیامی از سوی سامانه همتا در خصوص ارسال رمز عبور سامانه همتا برای كاربر می فرستد. اگر فرد برای كارتابل سامانه همتا رمز تعریف كرده باشد، در این صورت رمز را ارسال می كند؛ در غیر اینصورت فرایند تولید كد فعال سازی در این قسمت متوقف و از كاربر توسط سامانه همتا درخواست می گردد كه ابتدا به درگاه تحت وب سامانه همتا رجوع و برای كارتابل خود رمز عبور تعریف كند، سپس فرایند تولید كد فعال سازی را مجدداً از ابتدا شروع كند.
در صورتی كه كاربر رمز عبور داشته باشد، بعد از ارسال برای سامانه و صحت سنجی توسط سامانه همتا، فهرست دستگاه های تحت مالكیت شماره تلفن همراه كاربر به اطلاع كاربر رسیده و كاربر بعد از انتخاب دستگاه (ارسال عدد مربوط به تجهیزی كه قصد دریافت كد فعال سازی آن را دارد)، كد فعال سازی مربوط به آن دستگاه را دریافت می كند و دستگاه را به همراه كد فعال سازی تولیدشده به خریدار تحویل می دهد. بعد از فعال سازی دستگاه توسط خریدار، دستگاه منتقل شده از كارتابل مالك قبل حذف به كارتابل مالك جدید منتقل می گردد.
در نهایت با عنایت به اینكه بعد از فعال سازی، تلفن همراه فقط روی سیم كارت فعال شده قابلیت استفاده از شبكه را خواهد داشت، دارندگان گوشی تلفن همراه در صورت تغییر سیم كارت باید فرآیند انتقال بهره بردار را انجام دهند تا بتوانند از خدمات شبكه اپراتوری استفاده كنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب