بند جدید در قرارداد اپراتورها قطع پیامك سیمكارت های مزاحم
به گزارش لیزر تگ به قول مدیر كل دفتر حفاظت از حقوق مصرف كننده رگولاتوری، درصورتی كه تخلف سیم كارتی كه پیامك تبلیغاتی مزاحم ارسال می كند، آشكار شود، نه تنها امكان ارسال پیامكی آن سیمكارت غیرفعال می شود، بلكه ارسال پیامك تمامی سیمكارت هایی كه به اسم آن فرد باشد هم غیرفعال خواهد شد.
به گزارش لیزر تگ به نقل از ایسنا، برای پیشگیری از ارسال پیامك های تبلیغاتی، راه های مختلفی همچون استفاده از سامانه ستاره۸۰۰ مربع (*۸۰۰#) كه برای ساماندهی پیامك های تبلیغاتی كه از راه سامانه های ارسال پیام كوتاه و با سرشماره های مختلف برای مشتركان تلفن همراه ارسال می شد، بوجود آمد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) هم سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی پیامك های تبلیغاتی كه با شماره های شخصی ارسال می شدند، راه اندازی نمود.
مسدود كردن خطوط شخصی بعد از اینكه كسب وكارها با مسدود شدن سرشماره های پیامكی، به ارسال پیامك تبلیغاتی با خطوط شخصی اقدام نمودند، صورت گرفت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصمیم گرفت سامانه ۱۹۵ را برای مقابله با پیامك های تبلیغاتی كه با شماره های شخصی ارسال می شوند، راه اندازی كند.
كاربران درصورت مواجهه با پیامك هایی كه به ارسال پیامك های تبلیغاتی با شماره شخصی اقدام می كنند، می توانند شماره مورد نظر را به سامانه ۱۹۵ ارسال نمایند تا روند مسدود كردن سیمكارت های مزاحم را تسریع كنند.
از جانب دیگر، مسدود كردن سرشماره های شخصی بدون شكایت از سوی كاربران، از راه شناسایی رفتار سیمكارت هایی كه تنها به ارسال پیامك های انبوه اقدام می كردند و استفاده های دیگری همچون تماس و پیامك نداشتند هم راه دیگری برای پیشگیری از ارسال پیامك های مزاحم با شماره های شخصی بود. بر این اساس، طبق آخرین آمار منتشره توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد خطوط شخصی قطع شده به علت مزاحمت پیامكی به ۲۱۸ هزار و ۹۳ سیمكارت رسیده است.
اپراتورها كشف تخلف پیامكی را در اولویت قرار دادند
در این راستا، پیمان قره داغی - مدیركل دفتر حفاظت از حقوق مصرف كننده رگولاتوری- در گفتگو با ایسنا، با اشاره به آمار تعداد خطوط شخصی قطع شده، اظهار نمود: طی چند ماه گذشته، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برای تخلف های پیامك های تبلیغاتی از سامانه FMS استفاده می كرد و ضمن ارتقای درگاه های این سامانه، اپراتورها را ملزم كردیم كه آنها هم سامانه هایشان را ارتقا داده و كشف تخلف مربوط به ارسال پیامك های تبلیغاتی را در اولویت كاری شان قرار دهند.
وی با بیان این كه در جلسات مختلف با اپراتورها و بازدید از سامانه های آنها، سفارش داشتیم كسانی كه به مردم پیامك مزاحم تبلیغاتی ارسال می كنند را شناسایی كنند، اضافه كرد: علاوه بر این، مردم هم در بحث شكایت به ما كمك كردند و در این مدت مشاركت آنها هم بیش تر شده است. به كاربران سفارش شده اگر كد ستاره۸۰۰ مربع را گرفتند و باز هم پیامك تبلیغاتی دریافت نمودند، شماره را به سامانه ۱۹۵ ارسال نمایند و ما این شماره ها را بررسی می نماییم كه اگر تخلف آشكار شد، امكان ارسال پیامك توسط آن سیمكارت غیرفعال شود.
مدیركل دفتر حفاظت از حقوق مصرف كننده رگولاتوری افزود: گاهی مردم كد ستاره ۸۰۰ مربع را برای غیرفعال كردن پیامك تبلیغاتی نمی گیرند، اما شماره ای كه برایشان پیامك ارسال كرده را به سامانه ۱۹۵ ارسال و شكایت می كنند. سفارش ما این است كه اگر واقعا می خواهند پیامك تبلیغاتی دریافت نكنند، ابتدا دریافت پیامك را با این كد غیرفعال كنند و بعد از آن اگر باز هم پیامكی دریافت نمودند، آنرا به ۱۹۵ بفرستند تا درصورت بررسی توسط رگولاتوری، ارسال پیامك از آن شماره غیرفعال شود.
قره داغی با اشاره به اضافه شدن یك بند به قرارداد دریافت سیمكارت، اظهار نمود: نكته دیگری كه در دستور كار ما قرار دارد و بزودی پیاده می شود، این است كه با گنجاندن بندی در قرارداد مشتركان، آنها این اجازه را به اپراتور خواهند داد كه اگر با سیم كارتی تخلف كردند و پیامك تبلیغاتی مزاحم فرستادند، امكان ارسال پیامك از تمامی سیمكارت های آنها متوقف شود.
غیرفعال شدن امكان پیامك سیمكارت مزاحم
وی با بیان این كه باوجود محدودیت جدید تملك سیمكارت تا ۱۰ عدد، برخی امكان دارد از قبل حتی تا ۵۰ سیمكارت هم داشته باشند، توضیح داد: در این شرایط اگر سامانه های ما شناسایی كنند یا مردم از شماره ای در سامانه ۱۹۵ شكایت كنند و این مورد در بررسی های رگولاتوری ثابت شود، در آینده نزدیك نه تنها امكان ارسال پیامكی آن سیمكارت غیرفعال می شود، بلكه ارسال پیامك تمامی سیمكارت هایی كه به اسم آن فرد باشد هم غیرفعال خواهد شد.
مدیركل دفتر حفاظت از حقوق مصرف كننده رگولاتوری با بیان این كه اپراتورها را ملزم كردیم ظرف حداكثر یك ماه آینده این بند را در قراردادشان بگذارند و حتی بعضی اپراتورها همین حالا هم این كار را كرده اند، اظهار داشت: ازاین رو لازم است مردم دقت كنند اگر احیانا سیم كارتشان در اختیار افرادی است كه نمی شناسند یا به هر طریقی به آنها تحویل دادند، مراقب باشند كه متضرر نشوند و به مردم سفارش می نماییم سیمكارت خویش را در اختیار افراد متفرقه نگذارند.
سیم كارت های قطع شده چطور وصل می شود؟
قره داغی با بیان این كه نكته دیگر، فرایند وصل ارسال پیامك است، اضافه كرد: درباره وصل ارسال پیامك سیمكارت های مسدودشده، درخواست های زیادی در سامانه ۱۹۵ یا به صورت حضوری شده است. برای این كار دو حالت وجود دارد؛ یا سامانه های سازمان این تخلف را شناسایی كرده و یا سامانه های اپراتور. اگر در تماس مشتركان با مركز تماس اپراتور، مشخص شود سامانه های اپراتور تخلف را شناسایی كرده است، افراد می توانند با رفتن به دفاتر منتخب، فرم تعهدنامه پر كنند كه این تخلف دیگر تكرار نمی گردد و سپس امكان ارسال پیامك برایشان فعال می شود.
وی ادامه داد: اگر سیستم های رگولاتوری امكان ارسال پیامك را غیرفعال كرده باشد، فرد می تواند در سامانه ۱۹۵ درخواست دهد و رگولاتوری این مورد را بررسی نموده و اگر این تخلف برای نخستین بار رخ داده باشد، امكان ارسال پیامك باردیگر فراهم می شود. اما اگر این اتفاق بیشتر از یك مرتبه رخ داده باشد، هیچ تضمینی برای فعال شدن مجدد، وجود ندارد.
مدیركل دفتر حفاظت از حقوق مصرف كننده رگولاتوری در پاسخ به این كه آیا درصورت تكرار تخلف، از سیمكارت سلب امتیاز می شود، اظهار داشت: اینجا بحث سلب امتیاز مطرح نیست، بلكه مشكل ایجادشده به علت ارسال پیامك تبلیغاتی بوده است، ازاین رو امكان ارسال پیامك به صورت كلی غیرفعال می شود. ازاین رو به مردم سفارش می شود حتی اگر تخلفی برای نخستین بار و به علت ناآگاهی آنها رخ داد، احتیاط كنند كه این كار برای دومین بار تكرار نشود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب